Др Николета Гутвајн

1Др Николета Гутвајн
научни сарадник

Директор Института за педагошка истраживања
Београд, Србија

 

 

 

Биографија

Др Николета Гутвајн је докторирала на тему Конструктивистички приступ образовном постигнућу ученика, на Одсеку за педагогију Филозофског факултета у Новом Саду. Аутор је монографије Вера у сопствене способности и школски успех, као и бројних радова на тему идентитета ученика који су у васпитнообразовном дискурсу позиционирани као неуспешни и могућностима унапређивања квалитета њиховог образовања. Учествује као истраживач и руководилац у пројектима чији је национални координатор Институт за педагошка истраживања. Била је ангажована као предавач за извођење наставе из предмета: Методика развоја говора, Предшколска педагогија и Породична педагогија у Вишој школи за образовање васпитача у Београду, као и за извођење наставе из предмета Педагогија у Високој медицинској школи струковних студија у Ћуприји. Чланица је редакције часописа Зборник Института за педагошка истраживања и уређивачког одбора часописа Београдска дефектолошка школа.

Пет референци:

  • Gutvajn, N. (2017). Upravljanje ličnim profesionalnim razvojem iz perspektive vaspitača. U: Malinić, D. i D. Vesić (ur.).  Knjiga rezimea sa XXI naučne konferencije Pedagoška istraživanja i školska praksa – Obrazovne promene u Srbiji: izazovi i perspektive (33–34). Beograd: Institut za pedagoška istraživanja, Ekonomski fakultet Univerziteta u Beogradu, ZUOV i ZVKOV.
  • Gutvajn, N. & M. Vujačić (Ed.) (2016). Challenges and Perspectives of Inclusive Education. Belgrade: Institute for Educational Research; Volgograd: Volgograd State Socio-Pedagogical University; Belgrade: Teacher Education Faculty.
  • Gutvajn, N. (2015). Professional competences of preschool teachers for the work with gifted children. In: Gojkov, G. & Prtaga (Ed.). Book of abstracts of the International scientific conference The gifted and didactic culture (48–49). Vršac, 5. 6. 2015. Vršac: Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača „Mihailo Palov“.
  • Gutvajn, N., Đević, i V. Džinović (2015). Izazovi profesionalnog razvoja nastavnika i stručnih saradnika: saradnja škole i naučne zajednice. U: Ševkušić, S., Radišić, J. i D. Malinić (ur.). Zbornik radova sa XVIII Međunarodne naučne konferencije Pedagoška istraživanja i školska praksa“. Izazovi i dileme profesionalnog razvoja nastavnika i lidera u obrazovanju (122–125; 282–285). Beograd: Institut za pedagoška istraživanja i ZUOV; Segedin: Hungarian-Netherlands School of Educational Management, University of Szeged; Juvaskula: Institute of Educational Leadership, Univeristy of Jyvaskyla.
  • Gutvajn, N. (2014). Challenges of lifelong learning: professional competences of educators in inclusive environment (Introduction lecture). In: Gutvajn, N., Lalić- Vučetić, N. & Stokanić (Ed.). Book of abstracts of the 5th International scientific conference Inclusion in preschool and elementary school – Contemporary approaches to inclusive education (7–8; 91–92). Belgrade: Institute for Educational Research; Sremska Mitrovica: Preschool Teacher Training and Business Informatics Collage – Sirmium; Koper: Faculty of Education University of Primorska.

Опис пленарног предавања

Иновативни приступи професионалном развоју васпитача и учитеља

У овом раду полазимо од развојног модела, према којем се професионални развој посматра као континуирани, трансформативни процес у коме васпитачи и учитељи, мењајући своје претпоставке, имплицитне теорије и уверења, мењају и своју професионалну праксу. Развојни модел почива на интеграцији теорија учења и теорија промене. У основи развојног модела је схватање знања као процеса осмишљавања искуства који се нужно преплиће са другим личним значењима особе. Наведене идеје воде порекло још од Дјуијевог принципа да је свако образовање нека врста реконструкције, а новије изворе представљају конструктивистичке теорије, као и приступи у којима се у тесну везу доводе процеси истраживања, рефлексије и трансформације. Као илустрација иновативних приступа о којима ће се говорити биће приказани тимски коучинг и један пример програма професионалног развоја запослених у образовању. У закључку биће разматрани даљи правци унапређивања система професионалног развоја васпитача и учитеља у Србији.